Aquest recull dona a conèixer tres peces representatives de la producció teatral de Rossend Arús i Arderiu, dramaturg molt conegut a la seva època i puntal de la francmaçoneria catalana. S’obre amb Lladres de ciutat (1865), un drama en prosa sobre l’especulació urbanística a l’Eixample de Barcelona que resulta excepcional pel realisme i la temàtica contemporània. Segueix Lo primer any republicà (1873), una mostra del teatre polític sobre el Sexenni Democràtic conreat amb entusiasme per Arús. Clou el volum La filla del rei (1883), en què l’autor, a partir d’un relat amb un aire de rondalla, va dur a la màxima perfecció un gènere extraordinàriament popular en aquell temps, el teatre de màgia.
Rossend Arús i Arderiu (Barcelona, 1845-1891) va desplegar una activitat intensa i heterogènia com a filantrop, republicà federal i lliurepensador. Més enllà de les seves contribucions periodístiques, va conrear la poesia i la narració de costums, i va manifestar una passió integral pel teatre, en què va fer de dramaturg, empresari i director escènic. Entre originals i traduccions, ens n’han pervingut més de cinquanta obres dramàtiques —la majoria inèdites però estrenades— que, amb una llengua viva i un estil desimbolt, certifiquen el seu protagonisme en el teatre popular de la segona meitat del segle XIX.